PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKÝM SOCIÁLNÍM FONDEM A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČR
NÁZEV PROJEKTU:
Zvýšení konkurenceschopnosti malých a středních firem na území Olomouckého kraje na jednotném vnitřním trhu EU
DOBA REALIZACE:
3.10.2005 - 28.9.2007
VÝSLEDKY PROJEKTU:
Statistické informace - výsledky a výstupy projektu
Informace o projektu:
Projekt realizovala Okresní hospodářská komora v Přerově ve spolupráci s Okresní hospodářskou komorou v Prostějově pro firmy z Olomouckého Kraje. Projekt spolufinancoval Evropský sociální fond prostřednictvím Operačního programu Rozvoj lidských zdrojů.
Na aktivity získali účastníci dotaci ve výši 75%.
Popis jednotlivých aktivit:
Zavedení systému managementu jakosti podle normy ISO 9001 a ISO 9004
Zavedení systému environmentálního managementu (ISO 14001) a / nebo zavedení systému managementu bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (OHSAS 18001)
Implementace principů a metod pro dosažení podnikatelské úspěšnosti - model Excelence EFQM
1) Zavedení systému managementu jakosti podle normy ISO 9001 a ISO 9004
…“získat zakázku = uspět ve výběrovém řízení“…
Prioritní důvody pro zavedení systému jakosti:
Do této aktivity bylo zapojeno celkem 25 firem, všechny úspěšně absolvovali certifikaci dle normy ISO 9001. Seznam účastníků:
Rotagral s.r.o. | PROBET s.r.o. |
AEF ACIMEX ELECTRONICS FULNEK s.r.o. | Melzer, spol. s r.o. |
Grios s.r.o. | Stavitelství Šindler, s.r.o. |
AVIMEX Hranice spol. s r.o. | Tomáš Novosad GESS |
DACH systém s. r. o., Olomouc | Ing. Tomáš Kubálek |
GESS-CZ, s.r.o. | ZEAL s.r.o. |
aquina, s.r.o. | Pavel Chytil - LAVAP |
Easy Logistik, s.r.o. | DS Soft Olomouc, spol. s r.o. |
PROMAT Vsetín, a.s. | ing. Karel Gregůrek |
Jiří Pokluda – TAYLOR | Miroslav Dluhoš |
"DAKR spol. s r.o." | EPAVA Olomouc, a.s. |
KMP Prostějov, spol. s r.o. | SENZA družstvo, chráněná dílna |
GOLEM F-M s.r.o. |
Zvolený postup:
Projekt vycházel ze zkušeností HK okresu Přerov při realizaci pilotních projektů s přípravou firem k certifikaci a požadavků členů, kteří měli zájem zavést normu ISO 9001 co nejefektivnějším způsobem (rychle, s minimálním zatížením firmy, s minimálními nároky na dokumentaci) a za přijatelnou cenu.
Podstata aktivity spočívala ve:
Společná školení probíhala v předem stanovených termínech v Přerově. Účastníci projektu postupně v průběhu školení dostávali podklady. V rámci školení obdrželi účastníci všechny potřebné informace potřebné pro tvorbu a zavádění Quality Management System ve firmě.
Na společná školení navazovaly individuální konzultace a audity v sídle účastníků projektu. V rámci individuálních konzultací konzultant spolu s představitelem vedení pro jakost příslušné firmy rozpracoval požadavky normy do konkrétních podmínek firmy a spolupodílel se na jejich zavedení do praxe.
Postup zavedení ISO 9001, ISO 9004
2) Zavedení systému environmentálního managementu (ISO 14001) a systému managementu bezpečnosti a ochrany zdraví při práci (OHSAS 18001)
Do této aktivity bylo zapojeno 11 firem, všechny firmy aktivitu úspěšně absolvovaly. Seznam zúčastněných firem:
Název firmy | Zaváděná norma ISO |
RESTA s.r.o | 14001 |
DACH systém s. r. o., Olomouc | 14001 |
United Polymers, s.r.o. | 14001 |
GLASS CAR, s.r.o. | 14001 |
VISIMPEX a.s. | 14001 |
Značky Morava, a.s. | 14001 |
TRAWEKO 96 s.r.o. | 14001 |
GOLEM F-M s.r.o. | 14001 |
PELA TRADE s.r.o. | 18001 |
TOMI - REMONT a.s. | 18001 |
Ptáček pozemní stavby s.r.o. | 18001 |
Zvolený postup:
Implementace těchto standardů byla realizována individuální formou. Způsob realizace vycházel z individuálních specifik každé firmy a předpokládala se integrace do stávajícího systému managementu jakosti.
Postup zavedení:
3) Implementace principů a metod pro dosažení podnikatelské úspěšnosti (model Excelence EFQM)
Do této aktivity se zapojilo a úspěšně absolvovalo 21 firem.
KP - KOPRO s.r.o. | Josef Červenka - HYDRAULIKSERVIS |
Jiří Mužík B+M | ESOS Ostrava, s.r.o. |
HANAGRIN spol. s r. o. | HAVEL COMPOSITES CZ s.r.o. |
GALVA s.r.o. | KRESPO, s.r.o. |
GEODETIKA s.r.o. | RAUDO - výrobní družstvo invalidů |
David Novosad | Grios s.r.o. |
H-NÁBYTEK | FAST Integration, s.r.o. |
SEZAKO PŘEROV s.r.o. | Luděk Dorňák |
DAVON s.r.o. | 1. Jesenická kosmetická společnost s.r.o. |
FERROPOLYMER spol. s r.o. | PROMAT Vsetín, a.s. |
EMOS spol. s r.o. |
Aktivita byla realizována s cílem pomoci vedoucím pracovníkům malých a středních podniků (majitelům i manažerům) využít výhod nových metod podporujících zvyšování výkonnosti organizací. Aby byly organizace dlouhodobě úspěšné (aby si vytvořili nebo udrželi konkurenční výhody v neustále se měnícím tržním prostředí), potřebují si bez ohledu na odvětví, velikost a strukturu vytvořit vhodný systém managementu.
Předtím než organizace začnou zasahovat do stávajícího systém managementu, aby zvýšily svou výkonnost, je nutné se zamyslet nad tím, co to je úspěšná firma a jaké jsou kritické faktory vedoucí k úspěchu organizace. Úspěšná organizace dlouhodobě dosahuje dobrých výsledků (roste zisk, roste hodnota akcií, ….) tím, že je schopna uspokojovat potřeby stávajících i budoucích zákazníků (roste tržní podíl, přibývá loajálních zákazníků, …) při zapojení všech zaměstnanců do chodu procesů a jejich zlepšování. Procesy jsou plánovány a řízeny v souladu s firemními cíli. Pro efektivnější chod procesů jsou plánovány a efektivně využívány zdroje a partnerství. Vedení organizace pro trvale udržitelný úspěch rozvíjí poslání, vizi a hodnoty kultury excelence.
Z výše uvedeného zle odvodit kritické faktory úspěchu firmy - Základní koncepce excelence:
Na začátku procesu – rozvoje organizace a implementace metod pro zvyšování její výkonnosti – je nutné porozumět významu koncepcí excelence (úspěchu), vyhodnotit, na kterém „stupni vyzrálosti“ se organizace v současné době nachází a rozpoutat diskuzi zaměřenou na to, jak trvale dosahovat dobrých výsledků.
Projekt se opírá o Model Excelence EFQM jako o referenční bod pro správnou řídící praxi a dlouhodobou udržitelnost. Každá organizace je jedinečná, ale poněvadž tento model poskytuje dobrovolnou, obecnou strukturu kriterií, lze jej aplikovat v jakékoliv organizaci.
Model se sestává z devíti kritérií. Pět z těchto kritérií – „Předpoklady“ pokrývá činnost organizace a její úsilí (co dělá a jak dělá). Zbývající čtyři kritéria – „Výsledky“ pokrývají výstupy a dosažení výsledky. Existuje symbiotický vztah: „Výsledky“ jsou způsobeny „Předpoklady a „Předpoklady“ jsou zlepšovány pomocí zpětné vazby z „Výsledků“ modelu se uznává, že existuje mnoho přístupů („Předpoklady“) pro dosahování udržitelné excelence (úspěšnosti).
Shrnutí:
Model excelence EFQM vychází z předpokladu, že úspěchu (excelentních výsledků) se dosahuje prostřednictvím vedení „pohánějícího politiku a strategii, které jsou naplňovány v procesech prostřednictvím lidí, partnerství a zdrojů.
Proč se zapojit do projektu?
Protože žijeme v rapidně měnícím se světě a jsme na neustálé měnící se podmínky připraveni???
Výtah z publikace EFQM:
... z jednoho nedávného projektu EFQM zabývajícího se benchmarkingem, je to, že současné podnikatelské modely a náš pohled na to, co funguje, se těmito změnami přetvářejí. Organizace, které jsme navštívili, věří, že jsme se přesunuli ze starého světového pořádku do nového tak, jak je to shrnuto na obrázku:
Klíčovým zjištěním č. 1 z projektu benchmarkingu bylo to, že existující procesy rozvoje strategie vyžadovaly zlepšení, a sice mít místo nich proces, který může poskytnout organizacím lepší způsob, jak si uvědomovat příležitosti a hrozby a jak na ně reagovat. Všechny tyto organizace zdůrazňovaly důležitost role Modelu excelence EFQM a sebehodnocení při pomáhání jejich týmů pochopit potenciální chaos, a to poskytnutím rámce, pomocí něhož by mohly opravdu chápat a reagovat mnohem efektivněji.
Proces sebehodnocení jim poskytl drahocenné informace o jejich současných silných stránkách a o oblastech pro zlepšování, a protože hodnocení bylo prováděno podle Modelu excelence EFQM, který znaly, dostaly ucelenou zpětnou vazbu pokrývající všechny aspekty řízení organizace.
Model excelence EFQM organizace používají jako „prediktivní“ nebo „perspektivní“ nástroj. Vidí svoji budoucnost na základě čtyř kritérií z části „Výsledky“ – jaké úrovně výkonnosti opravdu chtějí dosáhnout a poté využijí pět „Předpokladů“ – rozhodnou, ve kterých oblastech se musí zaměřit na zlepšování, chtějí-li dosáhnout svých cílů.
Přínosy projektu pro firmy:
Průběh projektu – harmonogram:
Aktivity |
Doba trvání |
|||||||||
1. Úvodní školení |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
2. Realizace sebehodnocení |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
3. Zpracování akčního plánu |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
4. Implementace akčního plánu |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
5. Hodnocení dosaženého zlepšení |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
6. Návrh dalšího postupu |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|
Stručný komentář k jednotlivým aktivitám
1. Úvodní proškolení pracovníků
Školení realizačního týmu bude realizováno v prostorech hodnocené společnosti.
Osnova:
Výstupy:
2. Realizace sebehodnocení
a) organizace – samostatně
Realizační tým se seznámení se s obsahem Modelu excelence EFQM a shromáždí důkazů k jednotlivým kritériím
b) pod vedením hodnotitele
Hodnotitel s realizačním týmem provede sebehodnocení – doplnění a korekci shromážděných důkazů a kvantifikaci výsledků.
Výstupy:
3. Analýza závěrů a vypracování akčního plánu
3.1 Stanovení priorit
a) nejsnadnější způsob - Pro mikro a malé firmy (od 10 do 25 zaměstnanců) – pod vedením externího hodnotitele budou formou řízené diskuse identifikovány prioritní oblasti pro zlepšování
b) náročnější (sofistikovanější) způsob – doporučeno pro organizace nad 25 zaměstnanců, se dvěmi a více úrovněmi řízení (lépe zacílená cesta – možnosti definovat cíle orientované na finanční výkonnost, spokojenost zákazníka, výkonnost procesů a požadavky na osobní rozvoj pomocí BCS, atd.). Externí hodnotitel ve spolupráci s realizačním týmem bude podrobněji analyzovat dosažené výsledky z pohledu:
Výstupy:
3.2 Vypracování akčních plánů
Externí hodnotitel ve spolupráci s realizačním týmem provede:
Současně bude provedeno vyhodnocení existujících měřítek procesů a stav jejich měření a následného monitorování. Management rozhodne o návrhu doplnění měřítek výkonnosti (dlouhodobé – klíčové faktory úspěchu a krátkodobé - kritické indikátory výkonnosti) v souladu se souvisejícími sub-kriterii výsledků.
Výstupy:
Poznámka - předpokládané oblasti pro zlepšování: strategie, procesní řízení, ŘLZ, optimalizace systémů managementu (QMS, EMS)
4. Implementace akčního
V průběhu této etapy:
Výstupy:
5. Hodnocení dosaženého zlepšení
a) Organizace – samostatně
b) pod vedením hodnotitele
Výstupy:
6. Návrh dalšího postupu
Provedení analýzy závěrů a vypracování akčního plánu – viz bod 3
Celkové zhodnocení dosaženého zlepšení a návrh opatření pro další rozvoj organizace
Výstupy:
TENTO PROJEKT JE SPOLUFINANCOVÁN EVROPSKOU UNIÍ A STÁTNÍM ROZPOČTEM ČESKÉ REPUBLIKY
Bližší informace Vám podá ředitelka OHK v Prostějově Helena Chalánková
tel.: 582 332 489
mobil: 604 403 345
e-mail: ohkpv@ohkpv.cz