Od 1. 4. 2023 platí povinnost, že se na ČSSZ hlásí nástup každého zaměstnance, který pracuje v ČR na základě tzv. dočasné ochrany (cizinci prchající z UA před válečným konfliktem).
V případě cizinců s dočasnou ochranou tak neplatí, že se hlásí na ČSSZ pouze v případě, kdy jim vzniká účast na nemocenském pojištění (typicky DPP), ale hlásí se VŽDY.
Tato povinnost je uvedena nově v zákoně o zaměstnanosti v § 136 odst. 3, viz přesná citace na konci tohoto e-mailu.
Tuto novou ohlašovací povinnost musí zaměstnavatel splnit do 8 kalendářních dnů od nástupu.
POZOR ale, ohlašovací povinnost platí také u zaměstnanců s dočasnou ochranou, kteří nastoupili do práce ještě před 1. 4. 2023 (a zatím nebyli přihlášeni, zase typicky DPP), kdy tuto povinnost musí firma splnit do 30. 4. 2023.
Formulář pro přihlášení včetně pokynů pro vyplnění naleznete v odkazu ZDE.
..více
Nová webová stránka https://www.komora30.cz/ připomíná počátky i vybrané okamžiky komorového hnutí po roce 1993.
Na vybrané milníky novodobé historie Hospodářské komory České republiky upozorňuje nová internetová stránka na adrese komora30.cz.
Soukromníci usilovali o vytvoření na státu nezávislé podnikatelské samosprávy silné jako za první republiky už od prosince roku 1989. Ustavující sněm podnikatelů se konal v březnu roku 1993. Hospodářská komora od vzniku České republiky formuje podnikatelské prostředí v zemi. Podnikatelé provozují na státu nezávisle vlastní úřady po celé zemi, které slouží jako kontaktní pracoviště a na kterých si podnikatelé vyřizují různé obchodní dokumenty.
..více
V rámci provádění stavby čeká na řidiče dopravní omezení v termínu od 28. 3. do 10. 11. 2023.
Z důvodu zajištění maximálního rozptýlení dopravy a s tím spojenou snahou minimalizovat kolony vznikající i v běžném provozu na železničním přejezdu P6542 na ul. Olomoucká v Prostějově, bude vyznačena objízdná trasa po následujících silnicích: výjezdová větev dálnice D46 MÚK Držovice (EXIT 26) vlevo → silnice II/366 ul. Konečná, ul. Za Olomouckou → silnice III/36639 ul. Za Kosteleckou, ul. Kostelecká → silnice II/150 ul. Vápenice, ul. Svatoplukova, ul. Újezd, ul. Dolní, ul. Kralická až k uzavřené výjezdové větvi.
„Je třeba se připravit na dlouhodobou uzavírku, kdy provoz na D46 bude omezen. Provoz zde bude veden vždy v jednom pásu dálnice. Stavební práce budou v letošním roce rozděleny do několika etap,“ uvedl náměstek primátora pro dopravu Jiří Pospíšil s tím, že představil stručný popis jednotlivých etap:
..více
Zpráva o plnění integrované strategie 2014-2020 byla předložena k projednání Řídicímu výboru ITI Olomoucké aglomerace na jeho 61. zasedání. Obsahuje přehled vývoje realizace ITI, schválených a realizovaných projektů, plnění podmínek ITI, indikátorů a dodržení finančního plánu.
Zpráva je již 13. v pořadí a informuje o plnění integrované strategie ITI Olomouckého aglomerace za období od 1. 7. - 31. 12. 2022.
Integrované teritoriální investice (ITI) jsou novým nástrojem EU, jak podpořit územní rozvoj v aglomeracích. Olomoucká aglomerace (OA) čítá 240 obcí s přibližně 450 tisíci obyvateli. Alokace ITI OA činí 3 847,6 mil. Kč dotačních prostředků EU. Cílem ITI je podpora funkčních městských regionů (metropolitních oblastí, aglomerací) a jejich strategií rozvoje. Děje se tak integrovaným způsobem a na principu participace zástupců klíčových aktérů aglomerace jako jsou města, univerzita, hospodářská komora apod. a 6 pracovních skupin, složených z expertů v oblasti památek, vzdělávání, zaměstnanosti a trhu práce, vědy a výzkumu, mobility a životního prostředí.
S účinností od 13. 2. 2023 budou muset být všechny nové dopravy uskutečňované v režimu volného daňového oběhu mezi členskými státy EU, realizovány prostřednictvím modulu e-VDO v systému EMCS. Pro každé místo přijetí a odeslání bude daňovému subjektu přiděleno tzv. jedinečné číslo pro dopravu ve VDO (SEED ID).
Více informací najdete ZDE.
Začínající podnikatelé (OSVČ i právnické osoby do 25 zaměstnanců) mohou opět získat příspěvek až 60 000 Kč na každé nově vzniklé pracovní místo.
Pokud jste živnostník (OSVČ), tak vás nepochybně budou zajímat změny v oblasti sociálního a zdravotního pojištění a daní a případně regulace podnikání.
Pro rok 2023 byla vyhlášena průměrná mzda ve výši 40 324 Kč. Pro OSVČ a samoplátce se od průměrné mzdy odvozují výše minimálních záloh na sociální zabezpečení a zdravotní pojištění. Pro sociální pojištění bude v roce 2023 minimální záloha činit 2 944 Kč a pro zdravotní pojištění bude činit 2 722 Kč. V případě, že podnikáte jen tzv., na vedlejší činnost, nemusíte sociální pojištění platit, pokud váš hrubý zisk nepřekročí částku 96 777 Kč.
S výší vyhlášené průměrné mzdy souvisí i strop pro sociální pojištění (48násobek průměrné mzdy), 15% sazba zálohy do 4násobku průměrné mzdy (pro rok 2023 činí 4násobek průměrné mzdy 161 296 Kč) a 15% sazba daně pro část základu daně do 48násobku průměrné mzdy (pro rok 2023 činí 48násobek průměrné mzdy 1 935 552 Kč).
..více
Přehled stěžejních úspěchů Hospodářské komory ČR, kterých jsme společně dosáhli v roce 2022 najdete ZDE.
Vážení klienti,
dovolujeme si Vás informovat, že Hospodářská komora České republiky (HK ČR) jako záruční a vystavující organizace mezinárodního záručního řetězce karnetů ATA v ČR se připojuje k procesu digitalizace karnetů ATA reprezentovaným mezinárodní obchodní komorou (ICC), který postupně povede až k používání elektronického karnetu ATA v mobilní aplikaci. Prvním krokem digitalizace v souladu s podmínkami ICC bude zasílání online dat o karnetech ATA do systému ICC od 1.1.2023. Tato skutečnost si vyžádá změny při podávání žádosti o karnet ATA i v procesu vystavování karnetů ATA.
Žadatelé o karnet ATA budou v roce 2023 vystavujícím komorám předkládat kromě žádosti o karnet ATA také seznam dočasně vyváženého zboží v elektronické podobě.
HK ČR vyvinula informační systém, který ji umožní zasílat požadovaná data do systému ICC v souladu s bezpečnostními podmínkami o ochraně údajů, který začne od 3. 1. 2023 používat.
V průběhu roku 2023 pro Vás plánujeme spustit Portál služeb, přes který si budete moci o karnet ATA požádat plně elektronicky.
Karnety ATA lze vyřizovat pouze po předchozí telefonické nebo e-mailové dohodě v úředních hodinách https://www.ohkpv.cz/cz/m/karnety-ata/
Děkujeme za pochopení a těšíme se na spolupráci.